tag:blogger.com,1999:blog-49733009719158552282023-11-15T11:20:26.144-08:00Randis bloggRandihttp://www.blogger.com/profile/00451157651078172322noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-4973300971915855228.post-4975095011443954842011-05-31T13:07:00.000-07:002011-05-31T13:07:43.821-07:00Har noen erfaringer og tips i forhold til skolevandring?<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span style="font-family: Calibri; font-size: large;">Jeg har blitt interessert i skolevandring, walk your school…</span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span style="font-family: Calibri; font-size: large;">Utg.pkt: foredrag av Pål Riis fra Ullern videregående skole noen år tilbake.</span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span style="font-family: Calibri; font-size: large;">Jeg har lest hans bok ”Coaching i skolen” og ble også interessert i masteroppgaven til Anders Lehn: ”Skolevandring – en systematisk metode for direkte, pedagogisk ledelse hos rektor.”</span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span style="font-family: Calibri; font-size: large;">Etter medarbeidersamtaler kommer det fram at kolleger ønsker å bli settog å få respons.</span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span style="font-family: Calibri; font-size: large;">Jeg har også tenkt på at hele lederteamet skoleres sammen på dette slik at det blir et kollektivt ansvar.</span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span style="font-family: Calibri; font-size: large;">Med økende bruk av digitale verktøy, har jeg begynt litt med <u>digital skolevandring</u> som Anders Lehn kaller det. Jeg føler dette er vellykket, jeg får både innsyn og dokumentasjon på bla arbeidsplaner og underveisvurdering<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>og kan gi tilbakemelding og kan bli en reell ” sparringpartner ” for mine medarbeidere?</span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span style="font-family: Calibri; font-size: large;">Jeg tenker på å utarbeide skjema for avtale på observasjon og hvordan det skal følges opp med dialog/refleksjon.</span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span style="font-family: Calibri; font-size: large;">Jeg ønsker<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>å knytte arbeidet opp mot bruk av LP. Systemanalysen inneholder observasjoner. </span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span style="font-family: Calibri; font-size: large;">Jeg har drøftet det med teamlederne og resten av personalet og fått god respons .Jeg tenker først å få noen frivillige til å stille opp tidlig fra høsten.</span></div>Randihttp://www.blogger.com/profile/00451157651078172322noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-4973300971915855228.post-47749517175850045442011-04-25T09:52:00.000-07:002011-04-25T09:52:52.207-07:00Senter for praksisrettet utdanningsforkning SEPU har evaluert LP3.Her er link til evalueringa.<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><span style="font-family: Calibri;">Hei alle LP3-skoler!!</span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><br />
</div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><span style="font-family: Calibri;">Som dere kanskje er kjent med, så blir alle LP-prosjektene evaluert av SePU (Senter for praksisrettet utdanningsforskning ved Høgskolen i Hedmark) etter at prosjektperioden er over. </span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><span style="font-family: Calibri;">Om dere går inn på lenken nedenfor vil dere kunne finne evalueringsrapporten av LP3 med tittelen ”Vi ser ar det funker”.</span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><br />
</div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><a href="http://www.hihm.no/Hovedsiden/Forskning/Publikasjoner/Skriftseriene/Rapporter-2011"><span style="font-family: Calibri;">http://www.hihm.no/Hovedsiden/Forskning/Publikasjoner/Skriftseriene/Rapporter-2011</span></a></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><br />
</div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><br />
</div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><span style="font-family: Calibri;">Denne kan lastes ned gratis. Alle skoler og kommunekoordinatorer vil få tilsendt et innbundet eksemplar av rapporten rett etter påske</span><span style="font-family: Wingdings;">J</span><span style="font-family: Calibri;">!</span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><br />
</div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><span style="font-family: Calibri;">Ønsker alle en riktig fin vår</span><span style="font-family: Wingdings;">J</span><span style="font-family: Calibri;">!</span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><br />
</div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><span style="font-family: "Comic Sans MS"; font-size: 10pt;">Med hilsen fra</span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><br />
</div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><span style="font-family: "Comic Sans MS"; font-size: 10pt;">Ann Margareth Aasen</span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><span style="font-family: "Comic Sans MS"; font-size: 8pt;">Høgskolelektor</span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><span style="font-family: "Comic Sans MS"; font-size: 8pt;">Senter for praksisrettet utdanningsforskning SEPU</span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><span style="font-family: "Comic Sans MS"; font-size: 8pt;">Høgskolen i Hedmark</span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><span style="font-family: "Comic Sans MS"; font-size: 8pt;">Tlf: 62517874</span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><span style="font-family: "Comic Sans MS"; font-size: 8pt;">Mob:41648301</span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><span style="font-family: "Comic Sans MS"; font-size: 8pt;"><a href="http://www.sepu.no/">http://www.sepu.no/</a></span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><span style="font-family: "Tahoma", "sans-serif"; font-size: 10pt;">Følg oss på Facebook: <a href="http://www.facebook.com/hihm.sepu">www.facebook.com/hihm.sepu</a></span><span style="font-family: "Comic Sans MS"; font-size: 8pt;"></span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><br />
</div>Randihttp://www.blogger.com/profile/00451157651078172322noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4973300971915855228.post-67511607556531242822011-04-18T06:18:00.000-07:002011-04-18T06:18:39.110-07:0040 skoler i Trøndelag er LP skoler, 14 delte erfaringer i Selbu, 14.04.2011.Jeg sitter igjen med disse suksesskriteriene:<br />
<br />
- Rektor er motivatør- pådriver- hjelper til å holde fokus-en som bruker uttrykkene i analysemodellen med hverdagslig understreking.<br />
Disse ordene er bla opprettholdende faktorer, tiltak som du kan lykkes med, avmytifisere observasjoner, hvordan ser det ut når målene er nådd ( glansbilde med de første små tegn til måloppnåelse ) og å bruke metakommunikasjon ( hvordan snakker vi ....)<br />
<br />
- I en lærende organisasjon reflekteres det for å finne ut hva som ligger bak- gå bak "tallene". Ikke bare harmoni, men komplementær dialog<br />
<br />
- Lag en minepelplan. Hva skal vi utvikle oss på? Ståstedsanalyse ?<br />
<br />
På min skole har vi ikke drevet med mye observasjoner av oss selv.Er det noen som har gode grep her?Randihttp://www.blogger.com/profile/00451157651078172322noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-4973300971915855228.post-88397963731929186572011-04-13T14:00:00.000-07:002011-04-13T14:00:15.366-07:00LP-samling for skoler i Selbu og Stjørdal- 14.04.2011<strong><span style="font-family: Georgia, "Times New Roman", serif; font-size: large;">Jeg forbereder meg til samling for LP- skoler i vår region.</span></strong><br />
<strong><span style="font-family: Georgia, "Times New Roman", serif; font-size: large;">Evalueringen av LP3-prosjektet er gjort på bakgrunn av en kvalitativ og en kvantitativ studie: " det viser at det funker".</span></strong><br />
<strong><span style="font-family: Georgia, "Times New Roman", serif; font-size: large;">En rapport jeg leser sier at det er en sterk sammenheng mellom skolens innsats i LP og resultater.</span></strong><br />
<strong><span style="font-family: Georgia, "Times New Roman", serif; font-size: large;">De gode resultater innenfor skolekulturen kan ha sammenheng med en tydelig og positiv skoleledelse, lojalitet til analysemodellen og velfungerende nøkkelpersoner.</span></strong><br />
<strong><span style="font-family: Georgia, "Times New Roman", serif; font-size: large;">Jeg har disse utsagn i bakhode når jeg drar på samling. Jeg er spent på om vi drøfter det samme i morgen</span></strong>.Randihttp://www.blogger.com/profile/00451157651078172322noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-4973300971915855228.post-82567775972356676272011-03-29T07:52:00.000-07:002011-03-30T09:32:25.655-07:00Læring og vurderingspraksis.<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span style="color: black; font-family: "Times New Roman", "serif"; mso-themecolor: text1;">Tilpassa opplæring krever at lærer har<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>vurderingskompetanse. For å få til framovermelding må det skje en dialog mellom elev og lærer . Endring skjer bare dersom vurdering er en integrert del av opplæringa og måten en arbeider på i klasserommet. </span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span style="color: black; font-family: "Times New Roman", "serif"; mso-themecolor: text1;">Kunnskap om læringsteori er viktig for lærere, et felleseie for hele personalet.( kultur for læring? ) </span><span style="color: black; font-family: "Times New Roman", "serif"; mso-themecolor: text1;"></span><br />
<span style="color: black; font-family: "Times New Roman", "serif"; mso-themecolor: text1;">Hver skole må utvikle og formulere fellese verdier som en basis. Elev må være AKTIV DELTAGER. Elev kan og bør være med og drøfte mål, kriterier og kjennetegn på god vurdering/måloppnåelse. Eleven må være i et FELLESSKAP. Læring fører med seg personlig og sosial transformasjon. Vurdering spiller en avgjørende rolle i identitetsdanning, og språket nyttes, det er viktig å gi elevene rom for å uttrykke seg.<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>Før var det mer samsvar mellom læring og vurdering, behavioristisk teori og testsystem. (1900-tallet, industrialismen <span style="mso-spacerun: yes;"> </span>og effektivitet ). Etterhvert kom nytt syn på læring, og vurderinga følger ikke med. Det har blitt mer viktig å kunne og FORSTÅ. Behaviorisme, vitenskaplig måling og sosial effektiv læreplantenking er understøtta av vurderingformene.</span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><b style="mso-bidi-font-weight: normal;"><span style="color: black; font-family: "Times New Roman", "serif"; mso-themecolor: text1;">Forståing av læring som informasjonsprosessering: konstruktivistisk og sosial, kulturelt perspektiv på</span></b><span style="color: black; font-family: "Times New Roman", "serif"; mso-themecolor: text1;"> <b style="mso-bidi-font-weight: normal;">læring .</b> Shepard sier at <span style="mso-spacerun: yes;"> </span>dette vil utgjøre et sentralt og sterkt læringsparadige. Alle kan lære , alle trenger å møte et utfordrende faginnhold retta mot avansert tenking og problemløsing. Forståelsen er i sentrum. Stor elevdeltagelse, relevans og oppleve demokrati og det å lære i sosiale og kulturelle sammenhenger. <span style="mso-spacerun: yes;"> </span><span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span style="color: black; font-family: "Times New Roman", "serif"; mso-themecolor: text1;"><span style="mso-spacerun: yes;"></span>Vygotsky sier at det må fokuseres på det som eleven kan gjøre i samarbeid med en som kan <b style="mso-bidi-font-weight: normal;">mer. </b>Den lærende lærer i fellesskapet og gjør det gradvis til sitt eget<b style="mso-bidi-font-weight: normal;">. </b>Vurdering rettes<b style="mso-bidi-font-weight: normal;"> framover</b> .</span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span style="color: black; font-family: "Times New Roman", "serif"; mso-themecolor: text1;">De ulike læringsyn gir konsekvenser for vurdering.</span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span style="color: black; font-family: "Times New Roman", "serif"; mso-themecolor: text1;">Er <b style="mso-bidi-font-weight: normal;">tester </b>et mål for L-06/Kunnskapsløftet?</span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span style="color: black; font-family: "Times New Roman", "serif"; mso-themecolor: text1;">Målark→ren behaviorisme? Ønske: fra detaljlæring til det å forstå og meningsskaping.Kan eleven løse problemet? Har eleven gode læringstrategier? Det er viktig med egenvurdering på<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>hva eleven er fornøyd med . Den enkelte konstruerer kunnskap ut fra det hun kan og har erfart i møte med ny informasjon, det kan gi mulighet for produksjon i stedet for reproduksjon.<span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span style="color: black; font-family: "Times New Roman", "serif"; mso-themecolor: text1;"><span style="mso-spacerun: yes;"></span>Det er viktig med dialog ( gjennom ord ), symmetri, bygd på tillit og vilje til å høre på den andre, vilje til å endre standpunkt.</span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><b style="mso-bidi-font-weight: normal;"><span style="color: black; font-family: "Times New Roman", "serif"; mso-themecolor: text1;">Dialogisk vurderingspraksis:</span></b><span style="color: black; font-family: "Times New Roman", "serif"; mso-themecolor: text1;">her drøftes eks. resultat av kartlegging i dialog. Den skal være læringsfremmende. <b style="mso-bidi-font-weight: normal;">Klasseromsbasert vurdering</b>: er undervegs og regelmessig som integrert del av opplæringa, faglig læring og brede danningsmål. Elevene blir involvert ved å ha innvirkning på utforminga.</span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span style="color: black; font-family: "Times New Roman", "serif"; mso-themecolor: text1;">En konklusjon vil for meg bli at det er viktig å skape dialogisk interaksjon.</span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span style="color: black; font-family: "Times New Roman", "serif"; mso-themecolor: text1;">Lærerens evne til kommunikasjon og ha ansvar for relasjonen til elevgruppen blir spesielt viktig.</span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span style="color: black; font-family: "Times New Roman", "serif"; mso-themecolor: text1;">Lærere som har jevnlige elevsamtaler med ”feed forward ” ( Hattie&Timperleys ) kan være et suksesskriterium.</span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span style="color: black; font-family: "Times New Roman", "serif"; mso-themecolor: text1;"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span></div>Randihttp://www.blogger.com/profile/00451157651078172322noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4973300971915855228.post-8156895434840717722011-03-11T11:30:00.000-08:002011-03-26T08:55:22.026-07:00Noen tanker om livslang læring.Tom Tiller presenterer i boka Aksjonslæring - 7 regler for politikere, lærere og skoleledere. Han kaller det "folkeregler" som ville gitt en bra skole.<br />
<br />
Regel 1: Det må aldri være flere elever i en klasse eller gruppe enn at lærerne kan se øynene på alle elevene.<br />
Regel 2: Husk alltid på at dyplæring er viktigere enn opphoping av fakta og informasjon.<br />
Regel 3: Lærerne må ikke undervise så mye at det går ut over elevenes nysgjerrighet, fantasi og læring.<br />
Regel 4: Det må aldri være mer individuell konkurranse mellom elever, lærere og ledere enn at man kan lytte til og lære av hverandre.<span style="color: blue;"> </span><br />
Regel 5: En lærer må ta elevenes tanker på alvor og alltid passe på at elevene har lyst til å lære. <br />
Regel 6: En skoleleder må ikke flytte mer papir enn at hun/han har tid til å vandre rundt i læringslandskapet.( "<span style="color: blue;">walking around"</span> )<br />
<div style="color: black;">Regel 7: I skolen legges grunnlaget for livslang læring.</div><br />
Her var det mange regler å kommentere, jeg velger å se på regel 7. <br />
Læring og utdanning er ei investering for samfunnet og framtida. <br />
Ingen barn bør forlate grunnskolen med mindre læringslyst enn da de kom fra barnehage til skole.En annen digresjon er å drøfte hva det er skolen ikke klarer her.<br />
<br />
I boka Lifelong learning ( 1996, s 9 ) sier Norman Longworth at mennesker kan investere i livslang læring og ta kontroll over eget liv og skjebne og glede seg over å være menneske.<br />
Her har skolen store utfordringer som gir konsekvenser for innhold, arbeidsmåter ,vurdering, roller og rammer. Dette kan det ikke bare prates om. Vi må lære elevene å lære og å ønske å lære.<br />
Historien forteller oss om å fare ut og erfare og lære av dette. <br />
Metaforen blir at tilbakekomsten og den reflekterende samtalen etter de store opplevelsene er sentrale i det å lære.<br />
Dette kaller Tiller for erfaringslæring.<br />
Erfare- er det å fare ut og komme tilbake med ny viten? Har jeg oppdaget sannheten hvis det samme virker neste gang jeg prøver? Hvem eier sannheten, og hva er viktig? Når har jeg funnet de gode erfaringene? Er det magefølelse-teori eller forskningsbaserte vinder som bestemmer det?<br />
Når jeg "kommer hjem" er det grundig gjennomtenking . Lærer/skoleleder må ta tak i utfordring med å bygge lærende kultur og pirre nysgjerrighet, utfordre rutiner og vaner, få elever/ kolleger til å være i det Irgens kaller flytsone.Er jeg i flytsonen er jeg motivert for påvirkning, å være i flytsonen er en god forutsetning for læring.<br />
Min oppgave som rektor er å være veileder for elever og kolleger , og oppgaven må møtes med ydmykhet.<br />
Jeg må legge til rette for at mange gode valg kan gjøres. Jeg må etablere møteplasser og gode møter.<br />
Buber forteller meg om de gode møter som gir betydning; møter som bygger en god relasjon, for elev, lærer og de andre voksne i skolen. Irgens understreker den betydning som samhandling har i en kollektivt orientert skole. Jeg bruker LP-modellen som hjelpemiddel til refleksjon.<br />
Ønskesituasjonen for meg vil være at i skolen må vi alle gå i læringstrappa,laveste nivå karakteriseres ved løst prat om erfaringer til at erfaringer ordnes, kobles, og for den kompetente/kyndige er det slik at erfaringer knyttes til teori. <br />
Revans sier at det blir læring av at erfaringer refortolker gårdagens erfaringer i lys av dagens og morgendagens.<br />
<br />
Vi er inne i FNs utdannings-tiår for bærekraftig utvikling.<br />
Unesco har satt opp fire læringsområder: <br />
<ul><li>Learning to know</li>
<li>Learning to do</li>
<li>Learning to live together</li>
<li>Learning to be.</li>
</ul>Internasjonal forskning peker på viktigheten av- <b><i>Den eksellente lærer......Men</i></b><br />
<b><i>Knut Grenstad ( i ei forelsening ) mener at skolen bør ha fokus på at de lærende bør settes i stand til å mestre og se/oppleve mening med livet og gjøres i stand til å ha en adferd som er forenelig med bærekraftig utvikling. </i></b><br />
<b><i>Det sier seg vel selv at flere aktører må på banen !</i></b>Randihttp://www.blogger.com/profile/00451157651078172322noreply@blogger.com4tag:blogger.com,1999:blog-4973300971915855228.post-51583233220539414782011-02-23T04:38:00.001-08:002011-02-23T04:38:20.950-08:00Årsmelding 2010 ferdig!Randihttp://www.blogger.com/profile/00451157651078172322noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-4973300971915855228.post-56623550039244452692011-02-22T01:52:00.000-08:002011-02-22T01:52:12.431-08:00vinterferieFlott vær !<br />
Jeg gleder meg over at skolen har vinterferie.<br />
Jeg håper at voksne og barn er ute i godværet.<br />
Det er energipåfyll.<br />
Kakao, rosiner og ekstra ullvotter/-genser er lurt å ha i sekken.<br />
Blåswix ( grønn- ) er tingen for de som sverger til langrenn.<br />
<br />
Det er flotte skispor fra Selbuskogen og til henholdsvis Kvitfjellhytta og til Vekta.<br />
Jeg blir å treffe i Hølmene fra torsdag.Randihttp://www.blogger.com/profile/00451157651078172322noreply@blogger.com1